Adverteren op Google
In 1998 werd de zoekmachine Google opgezet door Larry Page en Sergey Brin. De zoekmachine groeide snel. Google werd al snel de grootste zoekmachine ter wereld. Google is ieder jaar de meest bezochte website ter wereld. Het is een onmisbaar platform. Google zag dan ook al snel in dat er veel kansen waren voor adverteren op Google. Hiervoor hebben ze Google Ads gebouwd. Maar wat is Google Ads nou precies? Kun je Google Ads uitbesteden? En hoe werkt het precies?
Google Ads
Zoals eerder verteld is Google Ads dus het advertentieplatform van Google. Je kunt hierbij adverteren op het zoeknetwerk en het display netwerk. Het zoeknetwerk heeft het vooral te maken met een zoekopdracht en de zoekresultatenpagina. Op deze pagina worden advertenties getoont. Je kan bij de zoekresultatenpagina bijvoorbeeld Google shopping en search advertenties terugvinden. Dit gebeurt allemaal naast de organische zoekresultaten. Het display netwerk is een verzameling van websites, video’s en apps waarin de Google Ads kunnen worden weergegeven. Een hele grote en bekende website die hierbij hoort, is YouTube. Hier kun je dus ook advertenties laten tonen. Al met al zijn er via Google Ads dus heel veel mensen te bereiken.
Werking Google Ads
Je kunt ervoor kiezen om Google Ads uit te besteden, maar je kunt er ook zelf mee werken. Wanneer je aan de slag gaat met Google Ads, maak je advertenties aan die worden getoond wanneer iemand zoekt op zoekwoorden die door jou zijn ingesteld. Wanneer de persoon op die advertentie klikt, komt hij bij jouw website en/of landingspagina. Google maakt hierbij gebruik van een live veilingmodel. Je betaalt hierbij per klik, ook wel cost per click genoemd. Je kunt hierbij dus ook zien hoeveel je betaalt per websitebezoeker. Er zijn bepaalde factoren die een grote rol spelen in het veilingmodel; jouw bod, de kwaliteit van jouw advertenties en de verwachte impact van jouw advertentie-extensies.